Księgowość samodzielna czy zlecona

Księgowość samodzielna czy zlecona

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego posiadacza przedsiębiorstwa bez względu na to, czy jest to firma jednoosobowa czy wielki zakład produkcyjny zatrudniający kilkaset osób. Różnica sprowadza się do tego, ile dokumentów przechodzi przez księgi rachunkowe i na ile skomplikowany jest cały proces rozliczeń. Duży zakład zazwyczaj posiada swój własny dział księgowy, w którym wykwalifikowane pracownice prowadzą skrupulatnie całą dokumentację, natomiast w przypadku mniejszych firm, zakładów usługowych jednoosobowych pojawia się pytanie, czy lepiej prowadzić dokumentację samodzielnie, czy też zlecić ją wyspecjalizowanej jednostce. Każda z tych opcji ma swoje dobre i złe strony. Wynajęcie biura rachunkowego pozbawia właściciela problemu i ciągłego zastanawiania się, jak dokonywać wpisów, co księgować i w jakiej formie. Z drugiej strony obca osoba, która nie jest emocjonalnie związana z firmą nie musi wykazywać aż takiego entuzjazmu w kwestii staranności i pilnowania każdego niuansu. Efektem bywa pomijanie podczas rocznych rozliczeń różnych korzyści, które przedsiębiorca mógłby mieć, ale z powodu wizji dodatkowej pracy księgowa go nie poinformowała o takiej możliwości. Poza tym zlecanie rachunkowości oznacza kolejny obowiązek dostarczania dokumentów na bieżąco do biura księgowego oraz brak natychmiastowego dostępu do nich w razie konieczności.